mandag den 23. april 2012

7 sprinter på 48timer


Hvordan bliver man god til noget? Jo man øver sig/træner, og det er noget, jeg har gjort i denne weekend. Her var Claus Bloch og jeg nemlig på sprint-træningslejr på Fyn/Sydøst jylland. Og her fik vi trænet rigtig meget sprint, helt præcist løb vi 7 sprinter på 5 forskellige kort fra fredag aften til søndag sen eftermiddag.

Turen startede i Holluf Pile i Odense, hvor den stod på almindelig sprint. Området er ikke det allerbedste til sprint, men når tempoet er højt nok, så blev det alligevel krævende. Herefter tog vi til Faaborg, hvor vi boede på vandrehjem.

Lørdag stod der 3 sprinter på programmmet: sprint i Faaborg, sprint-intervaller og sprint i Svendborg. Altså 3 rene by sprinter. Begge områder er rigtig gode sprintterræner pga. de mange små passager, og det blev 3 rigtig gode træninger. De to almindelige sprinter løb vi hver for sig, mens vi havde samlet start på intervallerne for at presse tempoet, så meget som muligt. Det gjorde denne træning rigtig hård, men også meget udbytterig. Claus viste mig også, hvordan man skal løbe på de længere stræk i sprint, her skal det gå rigtig stærkt. Det overraskede mig lidt, hvor stærkt Claus løb på de lange stræk, og det har gjort mig bevist om, at det er noget jeg skal have fokus på fremover. Jeg erfarede tilgengæld også, at jeg er ret dygtig i de teknisk krævende områder, og her kunne jeg ligge og styre. Efter de 3 træninger var jeg fuldstændig færdig i benene. Især var mine lår helt vildt ømme, men det skyldes jo nok de 36km jeg havde løbet på asfalt i løbet af dagen.

Det var derfor ikke helt rart, da jeg stod ud af sengen dagen efter, hvor programmet stod på sprint-intervaller i Faaborg, sprint i Marielund i Kolding og sprint i Bygholm parken i Horsens. Det løsnede heldigvis i benene efter lidt opvarmning, og jeg følte mig overraskende godt løbende på sprint-intervallerne, som vi igen lavede med samlet start. Herefter kunne vi lige nå lidt mad og film, inden vi kørte afsted mod Kolding. Her skulle vi løbe en lidt mere varieret sprint end de andre, da en del af kortet er skov. Jeg har aldrig rigtig løbet skovsprint før, så det var en rigtig god erfaring. Det går meget hurtigere med at komme frem på kortet i forhold til, hvad man er vant til fra almindelig skovorientering, og det betyder at man skal være rimelig skarp med ikke at komme for langt. Efter træning kørte vi videre mod Horsens for at afslutte weekend turen med en sprint i Bygholmparken i Horsens. Igen gik en del af banen i lidt skov, og allerede her følte jeg, at jeg havde betydeligt bedre tjek på det end i Kolding, så man bliver altså bedre til det man træner. Benene var trætte hele vejen rundt på banen, men det hjalp at det var den sidste træning, så der var jo ingen grund til at spare på krudtet.
Der sprintes i Faaborg

Den eneste måde at komme sig over 3 hårde træninger på en dag :-)


Efter hver træning sammenlignede vi stræktider for at få så meget ud af træninger som muligt. Derudover fik vi også set lidt film og slappet lidt af. Det var også inspirerende at være afsted med Claus, som jo har stor erfaring i sprint. Og det er selvfølgelig også altid en fornøjelse, når man ender med at vinde 4-3 J Kortene fra træningerne kan ses i kortarkivet.

Jeg vil også gerne lige rette en tak til Faaborg OK, Svendborg OK, Odense OK, Kolding OK og Horsens OK for at stille deres kort til rådighed for os. Det er dejligt at vi er så åbne over for hinanden i o-danmark!

Her de næste to dage skal jeg træne meget lidt for at komme ordentlig ovenpå igen inden jeg kører 4 dage med intervaller for at booste formen frem med EM.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar