torsdag den 12. april 2012

DM-sprint, DM-ultralang og EM-træningslejr


Siden jeg skrev sidst, er der sket en masse. Jeg har været væk fra Århus i 20 dage, hvor jeg bl.a. har været hjemme hos mine forældre, til dm-sprint og ultralang og på påskecenter i Mora med landsholdet.

Efter Danish spring blev jeg hos mine forældre på Sjælland, da jeg ikke havde nogen timer i skolen. Dermed var det muligt at få slappet godt af og få trænet lidt i mine gamle træningsterræner, samt at se et par venner. I starten af ugen følte jeg mig rigtig træt, og jeg ændrede derfor lidt på min træning for at komme lidt ovenpå igen. Det virkede, og jeg følte mig ret godt kørende onsdag, da jeg løb en sprint-træning på DTU med Simon og Marius. Det var en træning, hvor det meste stemte, og det gav mig forhåbninger om at kunne gøre det godt til DM-sprint som lå om lørdagen. Dagen efter føltes jeg mig også meget fint kørende, da jeg løb en mellemdistance i Rude skov (danmarks bedste træningsskov). Jeg lavede dog også en ret hård træning om eftermiddagen på cross-trainer kombineret med tung+stab. styrke, så jeg var ret træt fredag. Hvor jeg chillede lidt med Laage og Lau og lavede optagelser til en løbefilm, der forhåbentlig snart er færdig klippet.

Dagen efter var det tid til DM-sprint. Inden start kunne jeg mærke at jeg var ret spændt. Jeg ville gerne sætte de andre på plads. Benene føltes fine under opvarmningen, og jeg var klar til at give den gas. Havde nørdet en del kort inden og følte mig rimelig godt forbedret. Så det var bare at give gas fra start af. Starten var forholdsvis nem, og jeg var ret sikker på de vejvalg jeg tog, men jeg var ikke helt offensiv nok. Trykkede ikke helt nok på fra start. Normalt plejer jeg at give max gas fra start, da man får den rette offensive indstilling, og som regel synes jeg alligevel at man klarer at holde høj fart hele vejen til mål. På vej til 3’eren taber jeg en del tid, da jeg løber ned af trappen i stedet for at løbe i terrænet (se kort i Kortarkivet). På vej til 8’eren ryger jeg også op i en blindgyde som koster små 10sek. Men ellers formår jeg at løbe et rigtig fint sprintløb. Det rakte til en 5. plads 25sek efter Tue, der er i kanon god form. Jeg ville selvfølgelig gerne have været tættere på, men det er bare at konstatere, at jeg mangler noget fart. Jeg følte mig heller ikke særlig stærk i de stejle bakker, som der var undervejs på banen. Men det er klart, at jeg ikke er helt tilfreds med at blive nr. 5 når jeg satser på sprinten til EM og VM, men der er heldigvis noget tid til.


Dagen efter var der DM-ultralang. Her stillede jeg ikke til start i H21, da det ville være for risikabelt med foden. I stedet løb jeg den lange åbne bane på 8km. Efter DM-sprint besluttede jeg, at jeg skulle prøve at ligge rigtig hårdt ud og så holde hele vejen J. Jeg skulle altså være offensiv og angribe terrænet. Benene var lidt tunge på opvarmningen, men efter lidt stigningsløb fik jeg gang i dem. Når man løber en åben bane er det klart, at man ikke har den samme spænding, som når man løber DM, men jeg forsøgte at skabe en konkurrence stemning for at få en så relevant træning som muligt. Banen var også en positiv overraskelse (kan ses i Kortarkivet, hvor man kan hygge sig lidt med at gætte, hvor posterne har stået...) med en del lange stræk. Min gennemførsel var rigtig god, og jeg formåede at holde et højt tempo hele vejen. Den eneste fejl jeg lavede var til post 5, hvor jeg kom skævt undervejs på strækket og bommede posten med 30sek. Efter konkurrencen drog jeg med landsholdet til Mora for EM-træningslejr.


Det var en lang køretur, og vi var først fremme i Orsa Grønklitt, der ligger 30min fra Mora, ved 24-tiden, så det var direkte i seng. Da vi vågnede næste morgen kunne vi se en del sne udenfor hytten, men da træningskortene allesammen lå lavere end der hvor vi boede, gjorde det ikke noget. Mandagen blev mest brugt på møde og oplæg af team danmarks sportspsykolog Kristoffer Henriksen, som vi har tilknyttet landsholdet. Vi snakkede meget om et nyt koncept TempO, som vi er ved at udvikle. For at gøre en lang historie kort beskriver TempO forskellige måder at orientere på. Men vi nåede også lige at træne en rolig træning i et terræn nord for hvor der blev løbet eliteserien sidste år. Det var et rigtig lækkert åbent terræn, hvor man kunne give den god gas. O-teknisk var det ikke de store problemer. Se træningerne i kortarkivet.
De næste par dage blev brugt på en masse træning. Jeg løb dog kun en træning om dagen for ikke at belaste foden for meget. Derudover havde jeg tænkt mig at træne en masse på ski, som var muligt oppe fra hytten, men da jeg fik ondt i foden efter at have kørt en lang tur på ski tirsdag eftermiddag, droppede jeg at stå på ski og cyklede i stedet. Det var også ret fedt, og jeg kørte et par lange turer. Den længste var på 2 timer, og jeg endte med at gå fuldstændig kold de sidste 12 km, hvor det gik meget opad mod hytten. De næste dage tog jeg dog revanche og kunne køre de sidste 12 km 10min hurtigere. Dagen efter jeg havde stået på ski, gjorde det desværre ondt i foden at løbe, men den blev heldigvis klar igen til om torsdagen.

Her stod den på en mellemdistance i naboterrænet til finaleterrænerne på mellem og lang. Jeg kørte hårdt på fra start og bortset fra et 1min bom på 1’eren, hvor jeg stod og glanede ved den rigtige post (der havde forkert nr.), løb jeg fint og holdt lige så høj fart som de andre indtil jeg bommede stort på 15’eren. Lidt ærgeligt, men god træning var det trods alt. Og jeg kan konstatere  at man skal ihvertfald løbe stærkt til EM for at ende i toppen samt lave små fejl.

Til sidst på turen begyndte kroppen at føles rigtig træt, hvilket ikke er så underligt, da jeg stortset bare har trænet hårdt på de sidste 5-6uger. Men jeg besluttede mig for at give den gas med træningen de to sidste dage og så slappe ordentlig af, når jeg kom hjem. De sidste to dage fik jeg også trænet lidt sprint i Mora og Falun. Og her følte jeg faktisk, at jeg havde et højt tempo i kroppen på trods af tung træning. Teknisk kørte det også rigtig godt, og jeg fandt stort set ind i mit sprint-flow. Jeg var hurtigst på begge træninger og på den sidste træning i Falun, som var eliteseriebanen fra sidste år, var jeg 50sek fra vinderen, hvilket jeg var fint tilfreds med efter en hård træningslejr.

Da jeg kom hjem var jeg et par dage hos mine forældre, hvor jeg fik slappet godt af med familien. Jeg kunne mærke, at det var fint for kroppen lige at få nogle rolige dage. Men nu er jeg dog helt ovenpå igen. I går løb jeg en 3000m test med stemplinger på hver 200m. Jeg kender ikke tiden endnu, men kroppen føltes ihvertfald frisk igen, så nu er jeg klar til at træne hårdt igen. I weekenden står den på DM-nat, som jeg bruger til en god træning i forhold til 10-mila. Det er ikke en konkurrence jeg satser vildt meget på. I træningen er det EM, der er i fokus, og jeg planlægger at skrive lidt om, hvordan jeg vil gribe de sidste par uger an træningsmæssigt.

1 kommentar: